Blog

Wil je graag dat ik in één van mijn volgende blogs aandacht besteed aan een specifiek (door jou aangedragen) onderwerp?

Dat kan!

Heb je een vraag welke je beantwoord wilt krijgen in de vraag en antwoord rubriek?

Ook dat kan!

Heb je een product welke je graag beoordeeld wil hebben in de rubriek productbeoordeling?

Ja, ook dat is mogelijk!

Maak de site interactief door regelmatig een blog-onderwerp of product aan te dragen (welke je graag behandeld wilt hebben) en al je mogelijke vragen meteen te posten, zodra ze in je koppie opdoemen!

4 comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Dag Josien,
    Ik kook regelmatig water in een snelkoker. Als er nog een restant water inzit, dat al eens gekookt is, dan kook ik dat vrolijk nog een keer. Zonden om te weg te gooien toch?
    Maar: ik las ergens pasgeleden dat je gekookt water niet nog eens mag koken. Kijk maar eens bij onderstaande sites die het tegengestelde beweren:
    http://healthbytes.me/waarschuwing-waarom-je-water-nooit-opnieuw-moet-koken/
    en
    https://waterbedrijfgroningen.nl/organisatie/nieuws/kan-je-water-welniet-vaker-koken/

    Zegt u het maar.

    • Dag Rudi,

      Elke verhitting van welke stof dan ook levert een concentraat op van de stof welke aanwezig was voor verhitting (aangezien het vocht gedurende verhitting verdampt).

      Aangezien concentraten onze zenuwreceptoren meer prikkelen (en daardoor ook eerder uitputten) dan de oorspronkelijke stoffen inclusief hun vocht, zou je kunnen zeggen dat elk verhitte product welke je consumeert sowieso je lijf iets meer uitput (sowieso iets meer stress veroorzaakt in je lijf), dan het product voor verhitting, dus water welke meerdere keren verhit is geweest ook.

      Wanneer hetgeen je verhit stoffen bevat welke gedurende verhitting met elkaar kunnen reageren tot schadelijke eindproducten (een voorbeeld hiervan zijn reduceerbare suikers welke verhit worden samen met de aminozuren aanwezig in eiwitten waaruit AGE’s ontstaan bij verhitting), dan is een tweede keer verhitten niet aan te raden, maar een eerste keer ook al niet (bijv. vlees verhit in een marinade welke glucosestroop bevat).

      Of water echter mineralen bevat welke bij verhitting tot maar 100 graden (zoals de tweede site ook al aangeeft) al met elkaar reageren en dat het eindproduct van deze reactie een toxisch eindproduct vormt, daar kan ik geen uitspraak over doen, want dat zou ik niet weten en dan ga ik er ook niet zomaar een vermoeden op losgooien.

      De site van de eerste link kan dit ook niet onderbouwen en ook de overige artikelen welke ik op die site zie staan zijn gericht op “schreeuwende uitspraken en claims zonder onderbouwing”, dus zelf ben ik geneigd deze paniekzaaiing met een korreltje zout (geconcentreerde mineralen :D) te nemen.

  • Goedemorgen Josien,

    Ik weet dat dadels in een voedingspatroon passen mits je de juiste hoeveelheid neemt maar gisteren zag ik een uitzending op de televisie dat dadels echte suikerbommen zijn! Ik laat mij natuurlijk niet zo gauw beïnvloeden maar wil toch graag wat nadere toelichting !
    Dank alvast en fijne dag!

    Elisabeth 🙋

    • Lieve Elisabeth,

      Al het fruit en gedroogd fruit is een bron (bom zoals jij het noemt) van suikers.
      Bij gedroogd fruit zijn die suikers in geconcentreerde vorm aanwezig, bij vers fruit niet.

      De suikers in zowel vers fruit als ook gedroogd fruit zijn niet-essentieel.
      Niet-essentiële voedingsstoffen dien je beperkt te houden in je eetpatroon, aangezien deze stoffen de balans in je lijf verstoren.

      Daartegenover dien je je lijf juist optimaal te voeden met essentiële voedingsstoffen.
      Zowel vers fruit als ook gedroogd fruit is (naast een bron van niet-essentiële stoffen) ook een bron van essentiële stoffen (vele vitamines en mineralen en belangrijke vezels).

      Aangezien vers fruit ook een heel belangrijk iets (namelijk vocht) bevat, heeft vers fruit altijd de voorkeur boven gedroogd fruit, maar ook gedroogd fruit past binnen een eetpatroon welke de balans in je lijf ondersteunt, mits:

      – Je de hoeveelheid en frequentie beperkt houdt (je de max. aanhoudt welke je inmiddels weet met behulp van de tabel die je hebt).
      – Je kleine porties gedroogd fruit afwisselt met vers fruit (verschillende varianten).
      – Je varianten van gedroogd fruit kiest die geen bewerkingsproces hebben doorgemaakt of toegevoegde stoffen bevatten en ook zelf gedroogd fruit niet gaat verhitten (gaat toepassen als ingrediënt in een baksel).
      – Je kleine porties gedroogd fruit aanvult en varieert met bronnen van essentiele stoffen uit eiwitten en vetten (stoffen welke dadels niet leveren, maar welke je lijf bij naast de stoffen uit dadels wel nodig heeft voor balans in je lijf en het kunnen verwerken van de suikers in de dadels).
      – Je lichaam niet goed om kan gaan met welke suikers dan ook (wanneer je diabetes hebt).

Aangenaam!

Mijn naam is Josien Schuttevaar. Ik ben diëtiste/voedingsdeskundige. In 2013 ben ik mijn eigen praktijk begonnen genaamd Personal Weightloss. Op mijn website kun je alles lezen over voeding, wat ik voor je kan doen en een beetje over mij.

Josien Schuttevaar

Gratis en vrijblijvend advies

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om je doelen (m.b.t. het optimaliseren van je gezondheid en het controleren van je gewicht) te bereiken? Vul dit formulier dan in en ik geef je gratis en vrijblijvend advies. Het bereiken van je doelen is ook voor jou weggelegd!